سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شایسته ترین فروغ و روشنایی

جدیدترین مدل لوستر

شایسته ترین فروغ و روشنایی، فروغ طبیعی میباشد، در فیض هر مرجع نوری که به نوروفروغ طبیعی نزدیکتر باشد، نور و روشنایی سلامت تری داراست.

واحد سنجش سود مندی یک دور و اطراف از فروغ طبیعی از پاراگراف مهمترین مواقعی میباشد که در گزینش مکان بایستی آیتم دقت قرار گیرد.

 

اگرچه این روز ها با وجود تنوع جانور در ساخت منابع نورزای تصنعی و مصنوعی نوروروشنایی کافی برای انجام کارها متفاوت در دور و اطراف آماده گردیده اما کیفیت آن کیفیت عالی و تاثیرات نتیجه ها از نوروروشنایی طبیعی قابل مقایسه وجود ندارد.

 

در حالتی‌که که واحد سنجش نورگیری فضای منزل شما به دلیل وضعیت پنجره ها، تغییر و تحول فصل و یا این که هر استدلال ساختاری دیگری حالت نامطلوبی را داراست، میتوانید با به کارگیری از راهکارهای مختلف، مثل کاربرد رنگ های پر‌نور و تغییر و تحول پرده ها نور و روشنایی جان دار در اطراف را ارتقاء دهید!

 

مقایسه اشکال چراغ ها:

1- چراغ های فن ای ( Incandescent Light Bulb ) :

روشنایی لامپهای حرفه ای گرم و یکنواخت میباشد و شباهت متعددی به نوروفروغ طبیعی دارااست و از این جهت شایسته ترین نور و روشنایی تصنعی و مصنوعی است.

این چراغ ها از حیث راندمان تبدیل الکتریسیته مقرون به صرفه نیستند و کمتر از 5% انرژی دریافتی را به نوروروشنایی تبدیل مینمایند. بعضا از کشورها، مانند استرالیا چراغ هایی با بازدهی فراتر را جایگزین این لامپها کرده اند.

 

2- چراغ های فلورسنت جیوه ای و نادر مصرف ( Compact Fluorescent Lamp ) :

این چراغ ها از گونه حرفه ای گران خیس میباشند؛ ولی قدمت طولانی تری نسبت به آن‌ها دارا‌هستند. این سیرتکامل چراغ ها، مصرف کمتری نسبت به چراغ های فن ای دارا‌هستند، ولی معایب بسیار متعددی نیز دارا‌هستند. مهم‌ترین عیب این چراغ ها خطراتشان بر روی سالمی آدم میباشد. اشعه ماوراء بنفش و جیوه ی مو جود در‌این چراغ ها برای سالمی آدم بسیار مضرند.

 

3- چراغ‌ های بخار جیوه ( Mercury-vapor Lamp ) :

راندمان نوری خوب و ارتفاع قدمت مطلوب مهمترین خصوصیت این چراغ‌ ها میباشد. با دقت به رنگ فروغ و روشنایی مطلوب، این چراغ‌ ها برای تامین فروغ و روشنایی بیرونی نظیر بوستان، پیاده‌ رو و تامین نور و روشنایی تالار‌ های سوله‌ ها مطلوب می باشند. 

 

از سوی دیگر با اعتنا به مخاطراتی که بخار جیوه برای فضا زیست داراست ایجاد این جور چراغ‌ ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده‌است. از طرفی اتلاف انرژی اینگونه چراغ ها بسیار بالاست. این بدان مفهوم میباشد که نادر‌ معدود زمانه به کارگیری از این چراغ‌ ها برای تامین فروغ در اکنون اتمام میباشد.

 

4- چراغ‌ های بخار سدیم ( Sodium-vapor Lamp ) :

در چراغ‌ های بخار سدیم، گازی که در آن تخلیه الکتریکی رخ میگیرد بخار سدیم میباشد. در فیض نور و روشنایی این چراغ‌ ها در محدوده نوروروشنایی زرد رنگ جای‌دارد.

این چراغ‌ ها ارتفاع قدمت زیاد و فایده فروغ و روشنایی بسیار بالایی را دارا هستند اما با دقت به رنگ فروغ و روشنایی نامناسب و درصد رفلکس رنگ غیر مطلوب این چراغ‌ ها اضافه در دور و بر‌ هایی نظیر اسکله‌ ها و بنادر و معابر شهری مصرف دارا‌هستند. اما زیرا شاخص نمود رنگ این چراغ‌ ها بسیار پائین میباشد به کارگیری از این چراغ‌ ها برای محل‌ هایی که در آنان اشخاص بصورت بلند دوران تردد دارا‌هستند نظیر پیاده‌ رو ها‌،‌ مرکز ها خرید شهری، پارکها و ... مطلوب نیستند.

 

5- چراغ‌ های متال هالید ( Metal-halide Lamp ) :

چراغ های متال هالید همانند بخار جیوه میباشد، با این تفاوت که پاره ای مقداری از نمک های هالوژنی هم در آن وارد کرده اند که سبب ساز بالا بردن کیفیت رنگ آن و از طرفی سود نوری آن شده‌است، و امروزه تخت‌گاز در حالا جایگزینی با بقیه اشکال چراغ‌ ها میباشد. این دسته چراغ‌ ها در محدوده 20 تا 2000 وات ایجاد گردیده‌اند و در نوروفروغ داخلی و نوروفروغ تالار‌ های کارخانجات و همینطور معابر شهری و استادیوم‌ های ورزشی، محوطه‌ های خیلی وسیع و ... گزینه استعمال قرار میگیرند. چراغ متال هالید دارنده دو حباب میباشد، حباب بیرونی از تکثیر اشعه ماوراء بنفش دوری می نماید و در‌صورتی‌که بشکند، به کارگیری از چراغ بسیار خطرناک میباشد و می تواند زخم دور از شوخی به دیده و پوست آدم وارد نماید.

 

6- چراغ های ال ای دی ( LED Lamp ) :

LED ‌یک گونه دیود میباشد که با گذر جریان از آن کمی انرژی به طور نوروروشنایی ساطع می نماید.

این چراغ ها از انرژی بسیار مقداری برای ایجاد نوروروشنایی به کار گیری می نمایند و ضمنا قابلیت و امکان ساخت کلیه مدل رنگ را دارا‌هستند. مصرف برق آبادی درصد چراغ‌های عادی، قدمت بالا تا 50000 ساعت و نوردهی بسیار زیاد از گزاره مزیت‌ های به کارگیری از چراغ LED میباشد. به همین عامل روز آپ دیت بعدها به کارگیری از آنان گسترده‌ خیس میشود و بخش اعظمی اعتقاددارند چراغ‌ های LED آینده را از دست بقیه رقبا بیرون خواهند کرد.

اینک اکثری از شرکتهای وسیع تولید کننده اسباب و اثاث نور و روشنایی مخصوصاً موسسات فعال در موضوع نوروروشنایی منازل بخش اعظمی از عمل‌های خویش را بر روی‌ LED ها متمرکز کرده‌اند.

از سوی دیگر با اعتنا به اینکه LED ها قابلیت و امکان تغذیه با جریان AC و با جریان DC با مصرف معدود را دارا‌هستند، لذا میتوانند از منابع انرژی شمسی و یا این که باطری نیز جهت تامین نیروی خویش استعمال نمایند.

همینطور اینک در روشنائی معابر، خیابان ها و جاده‌ ها، تزئین و زیباسازی معابر و پل ها و مکان های متفاوت استعمال از این منابع روشنائی با دقت به هزینه بالای تعمیر و محافظت منابع روشنائی سنتی دراین مکان ها و ارتفاع قدمت بالا و صرفه‌ جویی انرژی تا 90 درصد، توجیه فنی و اقتصادی به کار گیری ازLED ها را بسیار بیش تر می‌ نماید.

 

LED و بهداشت:

چراغ LED گرچه مثل چراغ های حرفه ای نوروروشنایی طبیعی ندارند، اما فاقد اشعه های مضر ماوراء بنفش و IR چراغ های فلورسنت و نادر مصرف میباشند.